Pompy paliwa wykorzystywane są w wielu różnych pojazdach oraz urządzeniach, z pewnością mogą one pracować w trudnych warunkach, ze względu na temperaturę czy też ciśnienie.
Pompy i przepływomierze muszą być wykonane z wytrzymałych materiałów. Nie może być to przykładowo zwykła guma wykorzystana w uszczelkach. Obecnie wykorzystuje się różnego rodzaju tworzywa sztuczne. Zada działania standardowego licznika paliwa w naszych samochodach jest dość prosta, w środku zbiornika znajduje się pływak, który połączony jest z miernikiem, najczęściej elektromagnetycznym. W czasie ubywania paliwa pływak opada na dół, istnieje wiele rozwiązań podawania informacji o stanie paliwa. Niektóre nowsze samochody mają mikroprocesor, który odczytuje rezystor zmienny w zbiorniku i przekazuje ten odczyt do innego mikroprocesora na desce rozdzielczej. Producenci samochodów mogą nieco regulować ruchu miernika przykładowo mogą kompensować kształt zbiornika, porównując pozycję pływaka z krzywą kalibracji. Ta krzywa koreluje pozycję pływaka z ilością paliwa pozostałego w zbiorniku. Umożliwia to dokładniejsze odczytywanie wskaźnika, szczególnie w samochodach o skomplikowanych kształtach w zbiornikach z paliwem.
Takie systemy mogą również wyzwalać lampkę paliwa, która sygnalizuje niski poziom paliwa. Większość tych świateł zapala się, gdy w zbiorniku pozostało jeszcze paliwo na przejechanie określonej odległości, co daje czas na zatankowanie. Mikroprocesor może również tłumić ruch igły. Podczas pokonywania zakrętu lub pod górę paliwo może prześlizgnąć się na jedną stronę zbiornika i szybko zmienić pozycję pływającą. Gdyby igła reagowała szybko na wszystkie te zmiany wskazania paliwa zmieniały by się bardzo szybko. Zamiast tego oprogramowanie oblicza średnią ruchomą ostatnich kilku odczytów pozycji swobodnej. Oznacza to, że zmiany położenia igły następują wolniej. W każdym mniejszym czy większym zbiorniku może być zamontowany także licznik do pompy paliwa, dzięki czemu można kontrolować ilość przepływającego paliwa.